Tuesday 14 January 2014

Langkah Mudah Menyekat Iklan di iPhone/iPad Anda (Kemaskini 13 Januari 2014)

Kredit diberi kepada Pemilik Asal hosts file (Mr Bawbag McGee) yg bekerja keras untuk membina dan kemaskini senarai iklan yg akan di sekat melalui hosts file. Anda boleh follow beliau di Tweeter https://twitter.com/bawbagmcgee

Penting! iPhone/iPad anda mesti di Jailbreak. Simpan hosts file asal jika ingin digunakan balik. Hosts file yg dikemaskini akan menyekat iklan di Cydia dan apa saja iklan di Tweaks atau Application/Games di iPhone anda.

Terdapat 2 langkah untuk menyekat iklan.

1) Manual : Menggunakan iPhone melalui iFile (kena install) atau di PC anda melalui applikasi seperti Diskaid, Winscp, iTools atau iFunbox. Langkah yg ditunjukkan ini menggunakan iFunBox.

a) Sambung iPhone anda ke PC dan buka iFunBox. Pergi ke Raw File System dan cari "etc". Di dalam "etc" ada file bernama hosts. Simpan hosts asal ini ke PC anda.

b) Sekarang muat turun file hosts di Hosts File. Unzip rar file ini dan anda akan dapat hosts file yg telah diubahsuai. Kembali ke etc dan gantikan dgn hosts yg di muat turun ini yang disediakan oleh Mr Bawbag.

c) Respring dan iklan tiada lagi!









2) Repo : Melalui repo. Tidak perlu langkah di atas lagi mudah!

a) Buka Cydia di iPhone anda.
b) Navigate ke Manage / Sources kemudian Edit / Add. Letak repo baru seperti  berikut:-http://cydia.myrepospace.com/basic
c) Kemudian cari dan install BaSic-AdBlocker7 V1.0.2
d) Respring dan siap!


TIPS UNTUK LEBIH BERKESAN MENYEKAT IKLAN
Di iPhone anda, navigate ke : Settings> Privacy> Location Services. Skrol ke bawah dan klik 'System Services' dan turn OFF Location based iAds. 

Iklan bergantung kepada lokasi dimana kita berada. Turn off ini akan membantu membuat sekatan iklan lebih banyak. Tiada ikon baru ditambah tetapi hosts file akan berubah untuk sekatan iklan.

No comments:

Post a Comment

Tweaks : Liberty (bypass jailbreak detection on iPhone)

Hi semua, developer for iphone Mr Ryley telahpun develop 1 useful tweaks utk iphone yg telah di jailbreak. Aku ada pm beliau mohon masuk...