Wednesday, 15 October 2014

Sejarah Islam : Sultan Aurangzeb Alamgir

Sejarah Islam : Pemerintahan Sultan Abul Muzaffar Muhy-ud-Din Muhammad Aurangzeb Alamgir

Aurangzeb reading the Quran.jpg

Abul Muzaffar Muhy-ud-Din Muhammad Aurangzeb Alamgir (4 November 1618-20 Februari 1707), lebih dikenal sebagai Aurangzeb atau gelaran pemerintahannya Alamgir (Penakluk Dunia) merupakan sultan Mogul keenam yang memerintah dari tahun 1658 sampai wafatnya pada tahun 1707. Beliau merupakan pemerintah Mughal yang terbesar diantara orang-orang Mughal yang menguasai anak benua India. Dia berjuang sepanjang hidupnya untuk meluruskan kesalahan-kesalahan yang dibuat oleh moyangnya yang murtad serta penuh nafsu yakni, Akbar Khan dan datuknya yang gemar bermewah, Jahangir.

Akbar Khan yang buta huruf disebut “Akbar The Great” oleh sejarawan non Muslim, nafsunya diperbudak oleh perempuan-perempuan Rajput, dan bahkan dengan lancang mendirikan sebuah agama baru “Deen E Elahi”, beliau hanya mendapatkan sedikit pengikut  saja selama hidupnya dan agama itu mati apabila beliau meninggal dunia. Masa pemerintahannya yang lama benar-benar merupakan malapetaka besar bagi agama Islam di anak benua ini. Beliau menekan kaum muslim dan menganak emaskan orang hindu. Orang hindu yang akhirnya kuat membangkang pada masa Aurangzeb dan merupakan penyebab runtuhnya Jahangir, yang gemar mengumbar hawa nafsu dan menyerahkan urusan negaranya kepada permaisurinya Noor Jahan. Shah Jahan, ayah Aurangseb, cuba menerapkan pola-pola Islam dalam pemerintahannya dan lembaga-lembaga negaranya, tetapi beliau lebih tertarik untuk mendirikan bangunan-bangunan hebat seperti Taj Mahal, Masjid Mutiara, Masjid Juma dan Benteng Merah di Delhi. Dia dikenal sebagai pelopor terbesar bangunan-bangunan hebat dalam sejarah.

Tugas menegakkan syiar Islam yang benar jatuh pada Aurangseb yang kuat, yang melaksanakan kewajiban-kewajibannya sebagai seorang Kaisar dengan keberanian dan keteguhan luar biasa. Tugas yang dihadapinya adalah untuk menumpaskan penyelewengan dan pemberontak, kerana Akbar dan Jahangir tidak berpandangan jauh ke depan sehingga telah membuat pemberontak itu menjadi semakin besar. Ketika beliau meninggal, Kekaisaran Mughal telah terbentang sampai batas paling jauh. Dia telah menegakkannya diatas dasar yang lebih teguh. Namun jika penggantinya tidak  lemah, maka kekuasaan Muslim di India tidak akan tercatat seperti sekarang ini.

Muhammad Muhiudin Aurangzeb, putera ketiga Kaisar Mughal Shah Jahan dilahirkan di Dhud, 4 November 1618. Ibunya bernama Mumtaz Mahal (Arjumand Banu Begum). Sifatnya yang soleh sudah tampak ketika Aurangzeb masih muda, yang selalu berusaha menekan perasaan atau gejolak batinnya atas kecendrungan-kecendrungan nafsu berfoya-foya seperti yang dimiliki oleh datuknya, Jahangir. Setelah sebuah pemberontakan yang dilakukan oleh ayahnya  gagal, sebagian masa kecil Aurangzeb dihabiskan sebagai tahanan rumah di istana datuknya, Jahangir. Muhammad Saleh Kamboh Salafi adalah salah satu gurunya waktu masih kanak-kanak. Setelah wafatnya Jahangir pada tahun 1627,  Aurangzeb kembali berkumpul dengan orang tuanya. Kepadanya diberikan pendidikan yang mendalam mengenai keagamaan dan keduniawian, ilmu pemerintahan dan berbagai latihan ketenteraan. Pada usianya yang masih muda, Ia telah membuktikan dirinya sebagai pemilik tahta Mughal yang paling cekap dan mempunyai masa depan yang cemerlang. Suatu saat Aurangzeb muda bersama-sama ayahandanya, beberapa saudara lelakinya dan banyak tokoh negara menyaksikan gajah beradu di Benteng. Salah satu gajah mengamuk dan lari menuju penonton. Sang raja, Permaisuri, dan para tamu lain berlarian menyelamatkan diri. Tapi Aurangzeb tetap ditempatnya meskipun telah diteriak agar lari. Gajah itu lalu menyerang Aurangzeb yang sendirian dan berusaha mengangkat dengan belalainya. Pada saat itu sang pangeran mencabut pedangnya dan melibas dengan kuat belalai gajah itu. Kerana merasa kesakitan, gajah itu kemudian lari. Shah Jahan betul-betul gembira menyaksikan keberanian Aurangzeb, dan sebagai tanda syukur, sang raja menyedekahkan wang emas kepada kaum miskin.

Sebagaimana pemerintah lain, Shah Jahan memberikan kekuasaan kepada anak-anaknya. Aurangzeb mendapat tugas memimpin ekspedisi ketenteraan ke Dekkan (1634). Kerana berjaya, pada tahun 1636, Aurangzeb diangkat sebagai Subahdar (wakil raja) Dekkan termasuk Khandesh, Berer, Telangana, dan Daulatabad dengan 64 benteng. Beliau mengalahkan pemimpin Mahratta, Shahji Bhonsla yang menyerahkan diri pada tahun 1636. Pada masa ini beliau mulai membangunkan kota baru dekat ibu kotanya yang lama Khirki yang kemudiaan ia namakan Aurangabad. Pada tahun 1637, beliau bernikah dengan Rabia Durrani. Selama tempoh ini, keadaan Dekkan adalah aman. Namun diistana Mughal, Shah Jahan mulai menunjukan bahawa beliau lebih menyukai dan sentiasa melebihkan putera tertuanya Dara Shikuh. Pada tahun 1644, adik perempuan Aurangzeb, Jahanara Begum mendapat kecelakaan kebakaran di Agra. Kejadian ini adalah bermulanya krisis di dalam keluarga tersebut. Ayahnya tidak senang kepada Aurangzeb kerana lambat kembali ke Agra iaitu tiga minggu selepas kejadian itu, dan bukannya segera datang. Shah Jahan memecatnya sebagai gabernor Dekkan pada 1654. Namun Aurangzeb kemudian mengatakan bahawa beliau mengundurkan diri sebagai protes dari ayahnya yang lebih memihak Dara.

Pada tahun 1645, beliau dilarang keluar dari Istana selama 7 bulan. Tetapi kemudian Shah Jahan mengangkatnya sebagai gabernor Gujarat dimana dia berjaya mengawal pemberontakan selama dua tahun. Hasilnya Aurangzeb sebagai ketua pemerintahan dan panglima benar-benar diakui oleh sang Kaisar sehingga ia diberi tugas untuk memimpin ekspedisi-ekspedisi ketenteraan yang rahsia di Balkh dan Badakshan pada tahun 1647 (sekarang Afghanistan dan Tajikistan), menggantikan adiknya yang tidak cekap, Murad Baksh. Dalam suatu perang dahsyat menghadapi pasukan berkuda bangsa Uzbek pimpinan Abdul Aziz di Balkh itu pasukan Mughal berkali-kali melancarkan serangan, namun gagal disebabkan orang-orang Uzbek yang perkasa. Aurangzeb yang memimpin serbuan dengan mendadak turun dari kudanya pada saat matahari terbenam untuk melakukan sholat magrib. Orang-orang Uzbek yang dikejutkan oleh keberanian panglima Mughal ini menghentikan gerakan mereka. Komandan mereka berteriak ”  beliau adalah seorang soleh. Kami tidak akan berperang melawan orang yang begitu berani dan kuat beribadah” dan mereka mengundurkan diri dari pertempuran.

Sebagai penghargaan atas kejayaannya ditengah-tengah situasi yang sangat berbahaya, akhirnya beliau diangkat sebagai gabenor Multan dan Sindh, Maret 1648. Dari sini beliau mulai melakukan serangan ketenteraan berkepanjangan terhadap tentera Safawi dalam merebut kota Kandahar. Dia gagal, sehingga ayahnya tidak menyenanginya lagi.

Sekali lagi beliau diberi tugas yang paling berat di kekaisaran ketika beliau menjadi wakil raja di Dekkan untuk kedua kalinya pada Januari 1653. Ketika itu keadaan wilayah ini menyedihkan kerana dibiarkan oleh gabernor-gabernor sepeninggalnya Aurangzeb menduduki jabatan barunya di Gujarat. Rakyatnya malas. Banyak tanah dibiarkan, hutan tidak digarap, desa ditinggalkan penduduknya dan pungutan pajak dibuat sewenang-wenangnya. Panglima muda itu mencurahkan perhatiannya untuk memperbaiki pengurusan wilayah. Tanah-tanah dibuka dan ditingkatkan kesuburannya. Dia yakin bahawa pengurusan yang efisien mampu menaikan produktiviti.

Disisi lain, Aurangzeb bercita-cita untuk menakluk negara tetangganya, Golkanda (1657), yang diperintah secara buruk. Sejumlah besar pegawai yang beragama hindu berkomplot dengan para pemberontak Mahratta melawan kekuasaan Mughal. Akan tetapi beliau dihalang oleh Pemerintah Shah Jahan yang secara sistematik telah diracuni anaknya yang tertua, Dara serta penasihat-penasihatnya.
Hal yang sama terjadi tatkala Aurangzeb menyerang kerajaan Bijapur (1658), yang kebetulan penguasanya adalah teman panglima Dara. Kala itu, Aurangzeb telah menduduki Bihar dan Kalyani, tapi kemudiannya  dilarang untuk meneruskan usahanya oleh Shah Jahan, atas desakan Dara.

Perang Tahta

Shah Jahan jatuh sakit pada tahun 1657. Atas sebab ini, perang takhtai pun bermula. Dara, anak tertua, kerana berada di Istana, memiliki banyak hak istimewa kerajaan. Dia betul-betul seperti moyangnya, Akbar Khan yang lebih cenderung ke agama hindu dan benci terhadap kaum muslim. Sementara Shah Jahan lebih tertarik untuk mendirikan bangunan-bangunan hebat, berada dibawah pengaruh jahat Dara. Shuja, anak kedua, gabernor Bengal suka bermewah seperti datuknya, Jahangir. Murad putera keempat, gabernor Gujarat tidak lebih baik. Baik Shuja mahupun Murad menyatakan kemerdekaan daerah mereka masing-masing dan juga menyuruh agar namanya dibacakan didalam Kutbah Jumat. Mereka mengumpulkan harta kekayaan masing-masing.

Aurangzeb, putera ketiga dan yang paling cekap, lebih suka duduk dipinggir pagar melihat perkembangan ketiga saudaranya yang bergerak maju ke Agra. Akhirnya, Aurangzeb berpihak kepada Murad  dan bersama mengalahkan tentara kerajaan dibawah pimpinan panglima Rajput Jaswant Singh dalam pertempuran di Dharamatpur dekat Ujjain, pada April 1658. Aurangzeb dan Murad terus maju ke Agra. Dara, yang bangga dengan kekuatan tenteranya, keluar dari Agra diiringi satu lakh (10 ribu) pasukan berkuda dan 20 ribu pasukan infanteri untuk menghalang serangan kedua saudaranya. Pertempuran sengit berlaku di Samugarh, 5 Juni 1658, dimana pasukan kerajaan pimpinan Dara dikalahkan dengan kerugian yang besar, dan sang pemimpin sendiri lari meninggalkan medan peperangan menyelamatkan diri.

Kerana sifatnya Murad yang suka mabuk, Aurangzeb menangkap Murad dan memenjarakannya di Gwalior. (Kemudian, pada tahun 1661, dia didakwa atas dakwaan pembunuhan Ali Naqi). Sementara Dara mengumpulkan kembali pasukannya dan bergerak ke Punjab. Tentara Mughal yang dikirim menghadapi Shuja terperangkap di timur, jeneralnya, Jai Singh dan Diler Khan, menyerah kepada Aurangzeb, tetapi mengizinkan putera Dara, Sulaiman Soh untuk melarikan diri. Aurangzeb menawarkan Shuja untuk menjadi gabernor Bengal. Langkah ini membuat Dara terkejut dan menyebabkan banyak tenteranya membelot ke Aurangzeb. Namun, Shuja, yang meragukan ketulusan Aurangzeb, masih memerangi saudaranya itu. Shuja dihadapi oleh panglimanya Aurangzeb yang terkenal, Mir Jumla di Khajna dekat Fatehpur. Shuja dikalahkan dan dikejar sehingga sampai ke daerah-daerah garis depan timur Bengal. Dia menghilangkan diri  dipergunungan Arakan dan tidak pernah kembali selepas itu. Di sini pula Jaswant Shing mengulangi pengkhianatannya. Sembari berjuang mendampingi Shuja, beliau menyelip keluar dari pertempuran bersama pengikutnya ditengah-tengah peperangan.

Sementara itu, Dara berpindah dari satu tempat ke tempat lain mengelak dari ditangkap oleh orang-orang Aurangzeb dan sempat berada di Muthra, Punjab, Multan, Sindh serta Gujarat. Dia meminta bantuan kepada panglima Raja Jaswant Shing yang kemudian mengkhianatinya. Dara akhirnya tertangkap di Lahore dan dipenggal kepalanya atas perintah ulama yang menjatuhkan hukuman mati kepadanya kerana kepercayaannya yang bertentangan dengan agama.

Kemudian Shah Jahan dikurung oleh Aurangzeb di benteng Agra untuk mengelakkan pemberontakan. Namun sang ayah diperlakukan dengan segala hormat sesuai dengan kedudukannya. Beliau tinggal disana sampai wafatnya pada tahun 1666. Aurangzeb akhirnya menaiki takhta sebagai Pemerintah Mughal pada bulan Jun 1659. Beliau memerintah dari istananya di Delhi. Segera selepas menaiki takhta, Aurangzeb meninggalkan pandangan agama yang liberal oleh pmerintah sebelumnya. Beliau menggantikan peraturan Hindu dengan Islam. Untuk itu beliau telah menghasilkan hukum Islam dalam karya agungnya yang dikenal dengan Fatwa-e-Alamghir.

Secara berperingkat Aurangzeb menghapuskan semua tradisi yang tidak sesuai dengan hukum Islam. Beliau menerapkan kembali jizyah yang telah dihapuskan Akbar. Penerapan jizyah ini kemudian mendapat kritikan  keras dari sebahagian besar sejarawan Hindu. Padahal jizyah tidak lebih dari pajakan perang yang dikumpulkan dari warga bukan muslim yang berbadan sihat yang tinggal di negara muslim yang tidak ingin menjadi sukarelawan untuk mempertahankan negara. Bermakna, pajak tersebut tidak dikenakan kepada bukan Muslim yang bersedia untuk membela negara. Pajak ini juga tidak dikenakan kepada perempuan, anak-anak mahupun dari lelaki cacat atau tua. Atas pembayaran pajak seperti itu, pemerintah Muslim berkewajiban melindungi kehidupan, harta dan kekayaan warga bukan Muslim. Untuk alasan apapun jika pemerintah gagal melindungi warga negaranya, khususnya selama perang, jumlah kena pajak akan dikembalikan.

Dipihak lain zakat (2.5% dari kekayaan) dan 'ushr (10% dari produk pertanian) dikumpulkan dari semua Muslim, yang memiliki kekayaan (melebihi minimum tertentu, yang disebut nisab). Mereka juga membayar sedekah, fitrah, dan khums. Tidak satu pun dari hal ini dikenakan bagi bukan Muslim. Faktanya pendapatan negara  dari umat Islam beberapa kali lebih banyak dari bukan Muslim. Sementara itu Auranzeb banyak melakukan penghapusan pajak. Dalam bukunya Pengurusan Mughal, Sir Jadunath Sarkar, sejarawan terkemuka pada dinasti Mughal, menyebutkan bahawa selama pemerintahan Aurangzeb, hampir enam puluh lima jenis pajak itu dihapuskan, yang mengakibatkan kehilangan pendapatan tahunan sebanyak lima puluh juta rupee dari perbendaharaan negara.

Selanjutnya untuk menegakkan kehidupan agama islam di dalam masyarakat, Aurangzeb berusaha menerapkan pola baru dengan mengangkat muhtasib (petugas pengawas akhlak), yang mempunyai kuasa untuk mengawal perjudian, pelacuran, penggunaan dadah, minuman keras, serta hal-hal yang merosak moral lainnya (1659 M).

Akhlak Aurangzeb menurut R.C. Majumdar dan S.M. Ikram sangat mengagumkan. Beliau taat beragama, gagah berani, kuat ingatan, keras dan pantang menyerah, tidak seperti pemerintah lainnya. Dia seorang sultan yang soleh, sederhana, dan menghindari kesenangan duniawi. Sebagai seorang raja beliau tidak pernah duduk di singgahsananya.

Aurangzeb merupakan orang yang senantiasa menjadi perbincangan dikalangan sejarahwan. Beliau sebagai satu-satunya penguasa Mughal yang secara disiplin menerapkan syariat Islam. Pada masa pemerintahannya jajahan Mughal sangat luas, melebihi masa Akbar, tetapi cara pemerintahannya berbeza dengan Akbar. Beliau berusaha untuk memberi corak keislaman di India yang majoritinya beragama Hindu.

Kekuasaaan Aurangzeb juga mendapat pengiktirafan dari negara-negara muslim lain. Sekitar 1661-1667 M, mereka mengirimkan dutanya ke India seperti: Sharif Mekah, Raja Persia, Balkh, Bukhara, Kasghar, Urganj (Khiva), Shahr-e-Nau, Gubernur Turki di Basrah, Hadramaut, Yaman, serta Raja Abessinia.

Namun dari penguasa muslim yang memerintah India dari 712-1857, mungkin tidak satupun yang menerima kecaman/cacian dari penulis barat dan hindu sebagaimana Aurangzeb. Beliau digambarkan sebagai seorang Muslim yang tidak toleran, anti Hindu, yang memungut pajak ke atas mereka dan berusaha mengislamkan mereka dengan membuat diskriminasi terhadap mereka melalui jabatan-jabatan pentadbiran dan mengganggu soal keagamaan mereka. Pandangan ini dipromosikan oleh pemerintah India melalui buku-buku teks sekolah dan kampus sejarah pembahagian India (setelah tahun 1947). Hal ini dibuat untuk memburukkan salah satu penguasa india terbaik yang soleh, ilmiah, suci, dermawan, toleran, kompeten, dan berpandangan jauh.

Namun, beberapa tahun terakhir ini beberapa sejarawan Hindu mulai menolak pandangan ini. Sebagai contoh, sejarawan Babu Nagendranath Banerjee menolak tuduhan paksaan ke atas kaum Hindu agar bertukar ke agama Islam oleh penguasa muslim dengan menyatakan bahawa jika itu tujuan mereka maka di India hari ini tidak akan jumlah penduduk Hindu hampir empat kali lebih banyak jika dibandingkan dengan Muslim, meskipun faktanya Kaum Muslim memerintah disana selama sekitar 1000 tahun.

Banerjee menentang hipotesis Hindu yang menyatakan Aurangzeb anti-Hindu dengan alasan bahawa jika hal ini benar bagaimana dia melantik seorang Hindu sebagai panglima tentera? Tentunya, beliau boleh sahaja melantik seorang panglima Muslim yang layak diposisi itu. Banerjee kemudian lebih lanjut menyatakan : "Tidak seorang pun harus menuduh Aurangzeb berfikiran anti Hindu. Dalam pemerintahannya, dasar negara dirumuskan oleh orang-orang Hindu. Dua Hindu memegang posisi tertinggi di Perbendaharaan Negara. Beberapa Muslim berprasangka bahkan mempertanyakan kebaikan keputusannya untuk melantik bukan Muslim untuk jawatan tinggi tersebut. Aurangzeb membantah dengan menyatakan bahawa dia telah mengikuti kaedah-kaedah Syari'ah (Hukum Islam) yang menuntut untuk melantik orang yang tepat diposisi yang tepat."

Selama pemerintahan Aurangzeb yang lima puluh tahun itu, banyak Hindu seperti Jaswant Singh, Raja Rajrup, Kabir Singh, Arghanath Singh, Prem Dev Singh, Dilip Roy, dan Rasik Lal Crory, memegang jabatan pentadbiran yang sangat tinggi. Dua panglima peringkat tertinggi dalam pemerintahan Aurangzeb, Jaswant Singh dan Jaya Singh adalah Hindu. Sementara panglima Hindu lainnya yang mengetuai tentera yang terdiri daripada Raja Vim Singh dari Udaypur, Indra Singh, Achalaji dan Arjuji. Bayangkan, jika Aurangzeb anti orang Hindu, mengapa beliau menempatkan orang-orang Hindu ke posisi tinggi, khususnya dalam bidang ketenteraan, yang mana posisi tersebut boleh melakukan pemberontakan melawan dan menjatuhkannya dari takhta?

Kebanyakan umat Hindu lebih menyukai Akbar berbanding Aurangzeb dengan alasan di pejabat pentadbirannya diistananya mempunyai petugas dari pelbagai etnik dimana kaum Hindu turut serta. Sejarawan Shri Sharma menyatakan bahwa Ketika Sultan Akbar berkuasa, hanya ada empat belas Hindu yang menjadi Mansabdars (pejabat tinggi) di istananya, sedangkan Aurangzeb menempatkan 148  Hindu untuk posisi yang tinggi di istananya. (Ruj : Pemerintahan Mughal) Tetapi fakta ini kurang diketahui.

Beberapa sejarawan Hindu menuduh Aurangzeb atas penghancuran Kuil Hindu. Bagaimana pertuduhan ini dibuat terhadap tokoh yang telah dikenali yang soleh, seorang penganut Islam yang taat? Al-Qur'an melarang setiap muslim untuk mengikut kehendaknya terhadap bukan Muslim dengan menyatakan bahawa "Tidak ada paksaan dalam agama." (surah al-Baqarah 2:256). Surah al-Kafirun dengan jelas menyatakan: "Bagimu agamamu dan bagiku adalah agamaku." Hal ini tidak mungkin dilakukan oleh seseorang yang faham Islam seperti Aurangzeb untuk melakukan hal-hal yang bertentangan dengan ketetapan Al Qur'an.

Menariknya, edisi 1946 dari buku teks sejarah Etihash Parichaya (Pengantar Sejarah) yang digunakan di Bengal untuk siswa kelas 5 dan 6 menyatakan : "Jika Aurangzeb berniat menghancurkan kuil hindu untuk diganti menjadi masjid, maka tidak akan ada satu pun kuil hindu berdiri tegak di India. Sebaliknya, Aurangzeb memberi tanah yang luas untuk digunakan sebagai kuil dan mendukung pembangunannya di Benares, Kashmir dan tempat lain. Malah dokumen rasmi (geran) untuk tanah ini juga masih ada. "

Sebuah ukiran batu di Balaji bersejarah atau Candi Wisnu, terletak di utara Chitrakut Balaghat, masih menunjukkan bahawa pembangunan itu diarahkan oleh pemerintah sendiri. Bukti pemberian tanah Aurangzeb untuk agama Hindu yang terkenal terletak di Kasi, Varanasi dan dengan mudah dapat disahkan dari catatan perbinaan yang masih ada di situ. Buku pelajaran yang sama juga menyatakan: "Selama lima puluh tahun pemerintahan Aurangzeb, tidak seorang Hindu pun yang dipaksa untuk memeluk Islam. Dia tidak mengganggu kegiatan agama Hindu." (hal. 138). Alexander Hamilton, seorang sejarawan Inggeris, yang mengunjungi India menjelang akhir pemerintahan Aurangzeb, mendapati bahawa setiap orang bebas untuk melayani dan menyembah Tuhan dengan caranya sendiri.

Perluasan Pemerintahan Mughal

Dari awal pemerintahannya sampai kematiannya, Aurangzeb terlibat dalam peperangan. Dia membina pasukan tentera besar dan memulakan program perluasan ketenteraan di sepanjang semua jajahan kerajaannya. Pasukan Aurangzeb bergerak ke barat daya ke Punjab dan Afghanistan, ia juga pantas ke selatan, menakluk tiga kerajaan Islam: Nizam dari Ahmednagar, Adilshahi dari Bijapur dan Qutbshahi dari Golkonda.

Nizam Ahmednagar, Adilshahi Bijapur menyerah sebahagian besar wilayah mereka yang ditadbir oleh Mughal Nawab. Namun Qutbshahi dari Golkonda menolak untuk menyerah dan memperkuat pertahanannya dengan menggunakan modal tambang Kollur (satu-satunya tambang berlian di dunia pada masa itu). Setelah pengepungan yang lama dibuat,  pasukan Mughal berjaya menembusi benteng dengan menawan sebuah pintu gerbang. Qutbshahi dari Golkonda dan Abul Hasan Quthb Syah menyerahkan Intan Nur-Ul-Ain, Intan Harapan, Intan Wittelsbach dan Intan Wali sehingga membuat Pemerintah Mughal menjadi raja terkaya di dunia.

Pemberontakan

Pemerintahan Aurangzeb dipenuhi dengan berbagai pemberontakan di jajahannya yang jauh dari Pemerintah Mughal. Para pemberontak terutama kaum Mahratta, Rajput, Jat dan Sikh, yang khuatir apabila seorang Muslim yang keras seperti Aurangzeb menjadi kuat, mula berpakat melawan kekuasaan Mughal. Kaum Pathan juga ingin menangguk di air keruh ketika perang saudara diantara para putera Mughal. Mir Jumla panglima Aurangzeb secara efektif menumpaskan elemen-elemen yang mengacau jauh di Bengal serta menakluk Assam dan Cooch Bihar. Panglima yang gagah ini wafat pada tahun 1663 sehingga Aurangzeb kehilangan orang yang paling dipercayai. Bengal termasuk daerah-daerah Dataran tinggi Chittagong serta Pulau Sandwip ditaklukan oleh bapa saudara Aurangzeb, Shaista Khan.

Kaum Hindu memberontak melawan pemerintah Islam Aurangzeb dan meletus pertama kalinya di Agra didalangi oleh orang-orang Jat dibawah pimpinan Gokla, Zamindar dan Tipat. Tetapi pemberontakan itu ditumpaskan dengan mudah pada (1669). Pada tahun 1670 Shivaji dari Mahratha menyatakan pemberontakannya kepada Mughal. Pada tahun 1671, berlaku pertempuran Saraighat diantara Kerajaan Mughal dan Kerajaan Ahom. Selama pertempuran Mughal itu dipimpin oleh Mir Jumla II dan Shaista Khan. Dalam pertempuran Admiral Mughal, Munnawar Khan dibunuh. Pada tahun 1672, Kaum Satnami, sebuah mazhab Hindu, yang mempercayai klenik, dibawah pimpinan Bhirbhan memberontak dengan bantuan orang-orang Rajput. Mereka dikalahkan pasukan Mughal dengan kerugian yang teruk.

Ditahun yang sama(1672) masyarakat suku Pastun memberontak dibawah pimpinan prajurut penyair Kushal Khan Khattak yang dicetuskan dengan adanya isu tentera Mugal pimpinan  Gabernor Amir Khan menganiaya wanita dari suku Safi di Kunar. Suku-suku Safi menyerang tentera. Serangan ini menyebabkan pembalasan, yang menimbulkan pemberontakan umum dari sebahagian besar suku. Bagi mengembalikan kekuasaannya, Amir Khan memimpin sejumlah besar pasukan Mughal ke Khyber Pass. Disana pasukan itu dikepung dan diusir, dengan meninggalkan hanya empat orang, termasuk Gabernor yang cuba melarikan diri.

Setelah itu pemberontakan semakin merebak disepanjang wilayah Pastun. Penutupan laluan perdagangan Attock-Kabul membuatkan hal ini menjadi kritikal. Ketidakpuasan yang semakin menjadi di negara-negara bahagian utara itu, memaksa Aurangzeb menjadikan Hasan Abdal sebagai markas besarnya untuk menetap sejak Julai 1674 hingga Disember 1675. Dengan kepintaran diplomasi dan kekuatan senjata, akhirnya pemberontakan dapat diatasi. Tahun berikutnya, beliau ke selatan, menghapuskan pemberontakan kaum Mahratta, orang-orang Rajput dan Jat.

Panglima Rajput, Raja Jaswant Singh, yang khianat namun tiga kali diampuni Aurangzeb, wafat pada tahun 1679 dan tidak punya anak untuk menggantikannya. Tetapi setelah Jaswant Singh meninggal dunia, permaisurinya melahirkan anak yang kemudian diberi nama Ajit Singh. Dia tidak diakui sebagai ahli waris daerah Jaswant oleh Kaisar Mughal. Hal ini menyebabkan timbul pemberontakan kaum Rathor. Dalam sebuah pertempuran yang teratur dekat danau Puskar di mana Aurangzeb sendiri mengambil bahagian, para Rajput dan Rathor berjaya dikalahkan.

Perang Deccan dan Bangkitnya Kaum Mahratha

Di zaman Shah Jahan, Deccan telah dikuasai oleh tiga kerajaan Islam: Ahmednagar (Nizam), Bijapur (Adilshahi) dan Golconda (Qutbshahi). Setelah beberapa pertempuran, Ahmednagar secara efektif dipecahkan, dengan sebahagian besar wilayah kerajaan diserahkan kepada Mogul untuk mengimbangi Bijapur. Salah satu jeneral Ahmednagar, seorang Maratha Hindu yang bernama Shahaji, bergabung dengan Bijapur. Shahaji mengirim isterinya Jijabai dan puteranya, Shivaji yang masih muda di Pune untuk merawat datuknya.

Pada tahun 1657, sewaktu Aurangzeb menyerang Golconda dan Bijapur, Shivaji, menggunakan taktik gerilanya, mengambil alih tiga benteng Adilshahi yang sebelumnya dikuasai oleh ayahnya. Dengan kemenangan ini, secara langsung Shivaji mejadi pemimpin kaum Maratha yang ingin memerdekakan diri. Para Maratha menyerang secara mengejut pasukan-pasukan Adilshahi dan Mogul, sehingga mendapatkan senjata, benteng dan wilayah ketenteraan di wilayah Bijapur mahupun Mughal. Shivaji, akhirnya menjadi ancaman bagi negara-negara islam jirannya seperti Golkanda dan Bijapur. Setelah melakukan satu serangan mengejut, dia segera menghilang dilembah-lembah pergunungan. Mereka menggunakan taktik kejutan dan lebih suka menyerang dari belakang. Ada ketika, Shivaji mengundang panglima Bijapur, Afzhal Khan untuk membicarakan perdamaian dengan syarat bahawa kedua belah pihak tidak membawa senjata. Ketika Khan yang berani itu datang untuk menemuinya tanpa curiga, Shivaji membunuh Afzhal Khan semasa dalam rundingan.

Kemudian Aurangzeb menjadi marah apabila mendengar berita itu dan mengarahkan bapa saudaranya, Shaista Khan untuk berperang dengan orang-orang Mahratta itu seiring menaiki takhta pada tahun 1569. Pasukan Mughal segera menawan Chakan dan Poona, tetapi mendapat kesukaran dalam menghadapi gerombolan-gerombolan gerila yang sangat mahir menghilang ke pergunungan apabila didekati. Shivaji melakukan serangan malam hari terhadap kem Mughal di Poona, memasuki kota disertai dengan gerombolan tenteranya menduduki kota Surat yang kaya itu selama empat hari pada Januari 1659 dan merampas harta benda yang besar sekali nilainya.

Bahkan Shivaji menyerang kediaman gabernor di Pune selama perayaan pernikahan pada waktu tengah malam. Kaum Maratha membunuh anak Shaista Khan, bahkan melukai tangan Shaista Khan. Shaista Khan yang hampir tidak selamat itu diangkat kembali sebagai pentadbir Bengal dan menjadi panglima dalam perang melawan Ahoms. Aurangzeb membiarkan kemunculan Maratha untuk beberapa tahun mendatang kerana beliau sibuk dengan urusan agama dan politik lainnya termasuk bangkitnya Sikh. Shivaji menguasai benteng-benteng Mogul dan Bijapur. Akhirnya Aurangzeb mengirim jeneralnya yang kuat, Raja Jai Singh dari Amber, seorang Rajput Hindu, untuk menyerang Maratha. Jai Singh Berjaya menawan benteng Purandar setelah pertempuran sengit di mana panglima Maratha yang bernama Murarbaji dijatuhkan. Shivaji dan tenteranya terpaksa tunduk pada perjanjian Purandar yang ditandatangani pada 11 Jun 1665 dimana Shivaji diwajibkan untuk menyerahkan 23 pasukan tenteranya termasuk membayar pajakan sebanyak 4 lakh Hun. Namun demikian, Shivaji masih tetap dibenarkan mempunyai 12 pasukan tentera. Sejak itu Shivaji menjadi raja Vassal (yang ditakluk) dari kerajaan Mughal dan membantu Aurangzeb dalam Perang Bijapur. Namun kerana menjadi tahanan rumah, dia berjaya melarikan diri dan pada tahun 1670 dia mengisytiharkan perang terbuka terhadap Aurangzeb.

Shivaji akhirnya kembali ke Deccan, dan menggelarkan dirinya sebagai pemerintah Maratha pada tahun 1674. Sementara Aurangzeb terus mengirim pasukan menghadapinya, Shivaji memperluas kekuasaan Maratha sepanjang deccan sehingga kematiannya pada tahun 1680. Shivaji digantikan oleh anaknya Sambhaji. Secara ketenteraan dan politik, Mughal gagal untuk menguasai deccan. Putera Aurangzeb, Akbar meninggalkan istana Mughal dan bergabung dengan pemberontak Muslim di Deccan. Aurangzeb bertindakbalas dengan memindahkan istananya ke Aurangabad dan mengambil alih sebagai panglima tenteranya di Deccan. Pertempuran sering terjadi, dan Akbar melarikan diri ke Persia dan tidak pernah kembali.

Pada 1689 pasukan Aurangzeb menangkap Sambhaji, penggantinya Chatrapati Rajaram dan pasukan Marathanya terus melanjutkan peperangan melawan kekuatan pemerintahan Mughal. Dengan wilayah yang saling berpindah tangan selama bertahun-tahun peperangan tanpa akhir. Bahkan ketika Aurangzeb semakin jauh ke barat wilayah Maratha terutamanya dalam menakluk Satara, Maratha memperluas serangan mereka lebih lanjut ke tanah Mughal, termasuk wilayah Mughal di Malwa, Hyderabad, Jinji di Tamilnadu. Aurangzeb mengisytiharkan perang terus-menerus di Deccan selama lebih dari dua dekat tanpa penyelesaian. Sehingga Aurangzeb kehilangan sekitar satu perlima dari pasukannya melawan pemberontakan dipimpin oleh Maratha di Deccan India. Beliau menghantar ribuan tentera ke Deccan untuk menakluk jajahan Maratha dan akhirnya wafat pada usia 88 tahun, selama kempen terakhirnya melawan Maratha.

Beliau wafat pada 20 Februari 1707, dimakamkan di sebuah kuburan yang biasa di Aurangabad. Makam seorang Raja Besar terakhir Hindustan merupakan bangunan batu yang sederhana tanpa lantai marmar, rumput tumbuh di atasnya dan hal ini memang menggambarkan kesederhanaan hidupnya. Orang mengenang Aurangzeb sebagai lelaki soleh yang adil, teguh memegang syariah, berani dan pintar yang menjadi teladan dari kerajaan Islam. Hidupnya dipenuhi dengan kesederhanaan dan tenaga yang tidak terbatas. Beliau banyak melakukan solat dan puasa sunat. Beliaulah yang paling terpelajar diantara semua pemerintah Mughal. Dia singkirkan semua tradisi yang tidak sesuai dengan Islam, termasuk menunjukkan muka dari jendela 2 kali sehari, menghentikan pembuatan, penjualan minuman keras serta menutup tempat-tempat pelacuran. Dia memperkenalkan undang-undang Islam dan meningkatkan moral serta kesejahteraan rakyatnya. Hidupnya merupakan teladan bagi rakyatnya, menanamkan kesedaran untuk hidup biasa serta kesedaran akan keadilan diantara mereka.

Tidak seperti para pendahulunya, Aurangzeb menganggap perbendaharaan kerajaan sebagai hak rakyatnya. Beliau membuat kopiah dan salinan Quran sebagai pendapatannya. Beliau tidak menggunakan perbendaharaan kerajaan untuk tujuan peribadi atau projek bangunan mewah kecuali mungkin untuk satu projek beliau iaitu membangunkan Masjid Badshahi yang terkenal di Lahore yang selama 313 tahun merupakan masjid terbesar di dunia dan masih bertahan sampai hari ini sebagai masjid terbesar ke-5 di dunia. Beliau juga membina sebuah masjid marmar kecil yang dikenali sebagai Moti Masjid (Masjid Mutiara) di kompleks Benteng Merah di Delhi.

“Beliau tidak suka membuang waktu,” Tulis Ball,”dan selalu dihormati dalam segala tindakannya. Tidak pernah memakai pakaian yang dilarang agama, tidak juga pernah menggunakan piring dan cawan dari perak atau emas. Di Istananya beliau melarang percakapan yang sia-sia, apatah lagi fitnah.” Mengenai kesedaran akan keadilannya, Mr. U.N Ball menulis, ”Aurangzeb melaksanakan kewajipannya sebagai pemerintah dengan segala kesungguhan. Dia memiliki kesedaran mendalam akan keadilan, keberanian yang tinggi, ketahanan yang tidak pernah jatuh. Beliau memimpin sendiri operasi-operasi ketenteraan, bahkan pada usia 88 tahun, beliau tetap mempertahankan tenaganya itu sehingga akhir hayatnya. (Mediaval India – oleh U.N Ball).

Ada salah satu kisah yang menunjukkan betapa beraninya Aurangzeb, kuat peribadinya dan tekun beragama. Suatu hari ketika Aurangzeb beliau solat di hutan di daerah Hyderabad deccan, beliau melihat seekor harimau keluar dengan perlahan dari belukar berjalan menuju kepadanya. Harimau itu cuba menerkamnya, tetapi beliau tidak membenarkan pengawal peribadinya untuk membunuhnya. Aurangzeb membunuh sendiri harimau itu dengan pedangnya, lalu meneruskan lagi solatnya.

Dikisahkan pada waktu perang meletus antara Mughal – Maratha. Dalam peperangan itu, tentera Mughal hampir kalah kerana tentera musuh menggunakan sihir. Senjata yang mereka gunakan tidak dapat digunakan menentang musuh kerana telah bertukar kepada benda-benda lain. Dengan ini, tentera Islam menjadi lemah semangat dan dengan mudah dibunuh oleh musuh. Mendengar hal ini Aurangzeb segera bertindak. Ia segera kumpulkan seluruh tentera dan tiap-tiap senjata yang digunakan unuk bertempur, digantungkan kain bertulis. Tapi isi tulisan itu dirahsiakan, dan tidak seorang pun diizinkan untuk membuka kain yang diikat pada setiap senjata itu. Para tentera itupun kemudian berperang dengan berani dan penuh keyakinan serta bertawakal kepada Allah. Dan mereka akhirnya menang. Setelah perang tamat, Aurangzeb memerintahkan tenteranya membaca tulisan pada kain yang diikat pada pada senjata itu. Alangkah terkejutnya mereka kerana kain itu hanya bertuliskan Bismillah!

Satu tindakan berani yang dilakukan oleh Aurangzeb semasa pemerintahannya adalah mengharamkan muzik kerana muzik boleh membunuh jiwa perjuangan dan menyuburkan rasa khayal kepada cinta yang sia-sia yang diharamkan oleh Islam. Segala bentuk hiburan selain zikir, selawat dan lagu-lagu memuji Allah dilarang keras. Hal ini menimbulkan kejutan bagi para pemuzik dan pendukungnya. Mereka melakukan demonstrasi dengan cara membawa keranda mayat yang berisikan segala alat-alat muzik dalam suatu perarakan. Sambil berarak mereka menangis pilu dan sedih agar dapat mengundang simpati pemerintah dan rakyat. Mendengar suara tangisan yang mendayu-dayu itu, Aurangzeb pun bertanya, “Apakah yang terjadi?” Setelah mendapat penjelasan, Aurangzeb pun berkata, “Katakan kepada para pemuzik itu, cepat-cepatlah mereka kebumikannya kerana aku dan rakyatku tidak tahan lagi dengan bau bangkainya!” Jawapan ini sangat tepat dan tegas. Para pemuzik menjadi kecewa dan sekarang mereka kenal siapa Aurangzeb sebenarnya. Tetapi dalam hati Aurangzeb, beliau sedar itulah cara untuk menyelamatkan rakyatnya dari dosa dan balasan neraka di akhirat nanti. Dia sedar bahawa dialah yang akan ditanya di Padang Masyhar nanti terhadap apa yang dilakukan pada rakyatnya. Biarlah pahit kerana pahit itu adalah ubat.


Pemerintahan Mughal mencapai puncaknya sehingga ke sempadan yang paling jauh sebelum Aurangzeb wafat. Auangzeb melaksanakan misinya dengan penuh kegagahan, kemampuan dan dengan tenaganya yang tidak tertanding. Tetapi para penggantinya terlalu lemah dan tidak mampu menguasai kerajaan yang begitu luas, sehingga Kaum Maratha dapat menguatkan diri dan secara efektif mengawal wilayah Mughal, merebut kekuasaan dari pemerintah selepasnya yang lemah. Dalam 100 tahun selepas wafatnya Aurangzeb, pemerintahan Mughal hanya memiliki sedikit kekuasaan di luar Delhi.

No comments:

Post a Comment

Tweaks : Liberty (bypass jailbreak detection on iPhone)

Hi semua, developer for iphone Mr Ryley telahpun develop 1 useful tweaks utk iphone yg telah di jailbreak. Aku ada pm beliau mohon masuk...